fbpx

הצ’קליסט היחיד שאתם צריכים בשביל לסיים יותר שירים

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

מתי בפעם אחרונה הצצתם בתיקיית השירים שלכם וראיתם את האבק שנצבר שם במעמקי ההארדיסק שלכם מעל עשרות השירים הלא גמורים שלכם?

אנשים יצירתיים אוהבים להתחיל שירים חדשים ולפתח רעיונות. אבל המחשבה על התהליך שאנחנו צריכים לעבור כדי שהשיר הזה יהיה גמור – זה כבר סיפור אחר. בד”כ הסיפור הזה עמוס בתסכול, במשימות שלא בא לנו לבצע ובתהיות על טיבו של הרעיון/שיר.

תארו לעצמכם שאם רק הייתם מסיימים את אותם שירים – איזה תוצאות היו לכם היום! עולם ה-NLP עזר לרבים וטובים להפוך את התהליכים המייגעים והמתסכלים לאוטומטים חדשים! את הטריק הזה פיתחתי מעולם ה-NLP תוך כדי תשאול של עשרות מפיקים, יוצרים וזמרים בתחום תוך ניסוי ובדיקה באולפן האישי שלי ויחד עם המתאמנים שלי – והתוצאות להם הם יחלו פשוט היו מידיות ומדהימות.

הכירו את הטריק הפשוט הזה שיעזור לכם לחצות עם השירים שלכם את קו הסיום ויעזור לכם לפתוח פער על שאר המוזיקאים בתעשיה.

לסיים שירים עם הצ’קליסט: חברו הטוב ביותר של היוצר

הצ’קליסט מורכב מ-12 שלבים פשוטים וקלים שאתם רוצים לבצע לפני שאתם מתחילים את סשן היצירה על כל שיר. כשתשמשו בצ’קליסט לפני תחילת כל סשן, תטמיעו בעצמכם הרגלים מקדמים קריטיים לפוריות שלכם כיוצרים.

בסוף המאמר תוכלו להוריד את הצ’קליסט אליכם.


שלב 1: ארגנו את מרחב היצירה שלכם

כאשר משהו מושך את תשומת לבכם, ההשראה יכולה להתפוגג ברגע אחד. בלאגן בחדר, ניירות לא מסודרים, כבלים וציוד לא מחובר יכולים להטריד את מנוחתכם. סדר וארגון המרחב יאפשר לכם להתחיל את הסשן בקלות, להתניע ולהכנס למומנטום יצירתי ופורדוקטיבי – שהוא חשוב מאוד לסיום שירים. כבו מסיחי דעת כמו טלפונים ופייסבוק – העניקו לזמן היצירה שלכם את הרצינות הדרושה. מרחב מסודר ומוכן יאפשר לכם לשמור על ה”ZONE” לאורך זמן.

שלב 2: היכנסו ל-State

אמנים, יוצרים ומוזיקאים פוריים מכירים בחשיבות ה”כניסה להלך רוח (state of mind) אפקטיבי” ליצירה. היכולת לשנות סטייט היא כל כך פשוטה וכל כך גאונית ויחד עם זאת, הרבה לא מכירים אותה. הנה 2 טכניקות מהירות לשינוי הסטייט:

  1. שמעו 3 שירים ברצף שמקנים לכם השראה או צפו ב-3 סרטונים שמרגשים אתכם או בראיונות עם דמויות מוערצות ומעוררות השראה (צרו לכם רשימה כזאת כבר היום).
  2. שנו את הפיזיולוגיה שלכם. מחקרים על שפת גוף מראים שכאשר נשנה את מנח הגוף, הנשימות, טון הדיבור והתזוזה שלנו – הלך הרוח שלנו ישתנה בהתאם תוך 2 דקות בלבד! עמדו בתנוחת כוח (Power Stand) ושימו מוזיקת EPIC מסרטים, או דמיינו את עצמכם על הבמה שאתם רוצים להיות בה, שימו מוזיקה חזקה ברקע ועשו בדיוק את התנועות שתעשו כשתהיו על הבמה הזאת מופיעים עם המוזיקה שלכם למשך 2 דקות – שימו לב להבדל בתחושות.

שלב 3: התחילו וסיימו משהו מהר עבור פח האשפה, רק בשביל לסיים

טריק שתמיד עובד כדי להטמיע את הרגל “סיום השירים” הוא לבצע את הפעולה הזאת ברגע שפותחים את הסשן. אפילו אם מה שיוצא לכם הוא לא טוב בעליל, סיימו אותו וזרקו לפח – אף אחד לא צריך לשמוע את זה. הפעולה הזאת מייצרת בתת-מודע שלכם את האמונה של “אני יודע/ת לסיים שירים” ומחליפה את “אני לא יודע/ת לסיים שירים”.

שלב 4: בצעו האזנה לשיר מההתחלה ועד סופו כמאזין ניטרלי

הגיע הזמן להאזין לשיר אותו אתם רוצים לסיים. תוך כדי השמיעה של השיר, הוציאו את עצמכם לגוף שלישי והבחינו בתחושות שעולות לכם – ציינו את התחושות על דף נייר באותו רגע. חשוב מאוד לא לשפוט ולא להציע רעיונות לשיפור, רק להבחין ולציין את התחושות). לאחר מכן בצעו הזאנה נוספת ושיפוטית וקבלו החלטות להמשך העבודה. רשמו הכל על נייר.

שלב 5: הציבו דד-ליין לסיום השיר

הצבת דד-ליין יוצרת מחוייבות בתת-מודע שלכם לסיום הפרוייקט. הפעולה הזאת יוצרת אפקט של מוצר מוגמר בדמיון – ומכאן ההגשמה הופכת להיות ריאלית בעולם החומרי. התת-מודע הוא כמו ילד בן 5. הוא מבין פקודות פשוטות וברורות שתחומות בזמן מוגדר וברור. טיפ חשוב: לא לקבוע דד-ליין רחוק מדיי או קרוב מדיי. חשבו בצורה ריאליסטית, קבעו את הדד-ליין ביומן וצרפו תזכורות.

שלב 6: צרו תבנית סקיצה

קחו שיר שהייתם רוצים שהשיר שלכם יהיה פחות או יותר באותה תבנית (סדר אינטרו, בית ופזמון). פרסו את השיר בערוץ העליון ביותר בתוכנה שלכם, וצרפו סימניות שמציינות לכם את המבנה של השיר. כל תוכנת יצירה (DAW) כיום מאפשרת את זה. צרפו לפרוייקט שלכם שירי רפרנס (התייחסות) כדי שתוכלו לשאוב מהם השראה – היזהרו ממלכודת ההשוואתיות שיכולה להכניס אתכם לתסכול. השתמשו בשירי הרפרנס רק לצורך השראה בשלבי היצירה.

אבלטון סידור מבנה סקיצה של שיר רפרנס
סידור מבנה סקיצה של שיר רפרנס באבלטון

שלב 7: קבעו יעדים קטנים

כמה קטנים? תורת הקאיזן מציעה יעדים קטנים מאוד – כמו ביסים. הדרך למטרה גדולה יכולה להציף אותנו ולגרום לנו להרתע מלפעול. לכן, במקום לקבוע ביומן: “מחר אני עובד על השיר הזה”, לקבוע יעדים קטנים כמו: בשעה הקרובה “לסיים את כתיבת 2 השורות הראשונות של הפזמון” או מחר “למצוא רק את ניגון הגיטרה הנכון לבית השני”. לאחר מכן ליצור ביומן מפת דרכים בה מצויין איזה חלק (יעד קטן) צריך להשלים בכל יום כדי שהשיר יהיה גמור. התחייבו לבצע את היעדים כמו שהייתם מתחייבים לבוס שלכם.

שלב 8: תגמלו את עצמכם

על כל השלמת יעד קטן תגמלו את עצמכם. הגמול המושלם הוא גמול שמתאים למטרה, מתאים לכם וחינם או לא יקר. גם מחמאה לעצמכם, אכילת שוקולד או צפיה בפרק בנטפליקס יכולה להיות גמול מעניין.

שלב 9: נערו את הזכרון המוזיקלי שלכם

לא משנה באיזה אופן אתם יוצרים, ככל הנראה מצאתם את עצמכם חוזרים על אותם דפוסי נגינה/יצירה שוב ושוב. פריצה מעבר לדפוסים הללו באופן מודע תשמור על היצירה רעננה וחדשנית. מספיק שינוי מוזיקלי קטן בדפוס שיהפוך את הקטע לעוצמתי וחדשני במקום משעמם ונדוש. טיפים: נגנו על כלי חדש שעוד לא ניגנתם בו, פתחו ספריות סמפלים שלא פתחתם הרבה זמן, שמעו שירים בשפות אחרות ובדקו את התרגום שלהם, שחקו עם אקורדים או סולומות שונים.

שלב 10: השתמשו במיקור חוץ

אם אתם תקועים עם חלק מסויים בשיר או בהפקה, שאלו את עצמכם “במי אני יכול להעזר?”. תוכלו לפנות לבעלי מקצוע חיצוניים שיעשו את זה עבורכם כמו: טכנאי מיקס/מאסטר, גיטריסט או מתפוף מקצועי. כמובן שיש כמה אופנים לשילוב מיקור חוץ – אפשר לשלם למקצוען על תרומתו ואפשר לשלב אותו כשותף בהפקה. אתרים כמו Fiverr וSoundBetter הם מיקורי חוץ נהדרים.

שלב 11: Keep It Simple

שמרו על זה פשוט. מה שלא פשוט – פשוט לא יקרה.

שלב 12: שחררו

היכולת של אמנים להשאר פוריים לאורך זמן תלויה מאוד ביכולת שלהם לשחרר. השחרור מגיע בעקבות היכולת לאלף את הפרפקציוניסט שבהם. רוב האנשים לא באמת שומעים את האחוזים הבודדים של הטוויקינג (tweaking). אם השיר טוב, הוא יהיה טוב גם בלי הטוויקים. ואם השיר לא טוב, הטוויקים לא ישנו בכלל. רוב היוצרים לא מגדירים לעצמם מתי טוב לשחרר – אתם כן, וכך תפתחו פער על שער המוזיקאים בתחום. המפיק הישראלי ג’ורדי, אמר באחת ההרצאות שכשהוא שומע שירים שהוא כבר שחרר, הוא שומע דברים קטנים שהוא היה יכול לשפר, אבל במבט רטרוספקטיבי הם הופכים להיות משוב שניתן להפיק ממנו לקחים להפקות הבאות.


הסתכלו על השיר הלא גמור כאתגר – שאם תצליחו לסיים אותו אתם תהפכו להיות יוצרים טובים הרבה יותר מאשר אם השיר הזה לא היה גמור. בסופו של דבר, התקדמות וסיום שירים קשורה לבחירות. ככל שתוכלו להיות יותר מושכלים ונוחים עם הבחירות שלכם, כך תוכלו לבצע אותם מהר יותר ולסיים את המשימות.

צאו לסיים שירים!

לחצו על התמונה כדי להוריד את הצ’קליסט של ארטלייף חינם – 12 השלבים לסיים יותר שירים.

12 השלבים שיעזרו לכם לסיים שירים

לעמוד הבית

עשוי לעניין אותך...

ארטלייף - הבעיה היא ליישם

הבעיה היא ליישם?

“הבעיה היא ליישם” – הרוב, הרבה פעמים. הרבה אנשים אומרים את המשפט הנפוץ: “זה סבבה בתאוריה – אבל הבעיה היא ליישם!”. האם

גלילה לראש העמוד

קבלו את מדריך ה-NLP למוזיקאים להורדה בחינם עכשיו!

דילוג לתוכן